Pages

Friday, May 14, 2010

Bacaan Yasin, tahlil sempena Hari Guru


Puad Zakashi (dua dari kiri) hadir pada Majlis bacaan Yassin dan solat hajat bagi sambutan hari guru ke-39 peringkat kebangsaan di Masjid Negara, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 13 Mei - Kementerian Pelajaran malam ini buat pertama kalinya mengadakan majlis solat hajat, bacaan Yasin dan tahlil sempena sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan 2010 Ahad ini.

Majlis yang diadakan di Masjid Negara itu dihadiri oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi dan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom.

Turut hadir 1,000 orang yang terdiri daripada pegawai kanan kementerian dan guru sekitar Lembah Klang.

Majlis tersebut dimulakan dengan solat Maghrib secara berjemaah yang diimamkan oleh Imam Besar Masjid Negara, Tan Sri Syaikh Ismail Muhammad dan diikuti solat Hajat, bacaan Yasin dan tahlil.

Para jemaah kemudiannya mendengar ucapan Alimuddin dan juga bacaan ayat-ayat suci al-Quran yang disampaikan oleh Qari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Mujahidin Syahid Nasrudin sebelum menunaikan solat Isyak.

Alimuddin dalam ucapannya, melahirkan penghargaan kepada semua kakitangan kementerian yang menghadiri majlis tersebut.

Beliau juga berharap majlis terbabit dapat dijadikan sebagai acara tahunan.

Hari Guru disambut pada setiap 16 Mei dan sambutan kali ke-39 tahun ini akan diadakan di Universiti Malaysia Pahang, Kuantan, Pahang.

Ia akan dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tema Hari Guru pada tahun ini ialah Guru Pembina Negara Bangsa.

No comments:

Post a Comment