Pages

Sunday, May 23, 2010

CUEPACS mahu 2 bulan bonus

PULAU PINANG 22 Mei - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu kerajaan mempertimbangkan semula permintaannya untuk mendapatkan bonus dua bulan gaji dan memanjangkan tempoh cuti bersalin kepada 90 hari.

Presidennya, Omar Osman berkata, permintaan tersebut seharusnya diberikan perhatian berikutan keadaan ekonomi yang semakin pulih dan untuk mengurangkan beban kira-kira 1.2 juta kakitangan awam di negara ini.

Jelas beliau, kedua-dua tuntutan tersebut terkandung di dalam kertas cadangan kesatuan yang diserahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, tahun lalu tetapi tidak dapat dipertimbangkan berikutan krisis ekonomi.

"Kita sedar, tuntutan berkenaan tidak ditolak kerajaan tetapi tidak dapat dipenuhi apabila negara dilanda krisis ekonomi pada tahun lalu.

"Ceupacs amat memahami keadaan yang berlaku dan setuju ia ditangguh buat sementara tetapi tahun ini ekonomi negara semakin pulih dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) mencatatkan 10.1 peratus untuk suku pertama.

"Jadi, amat wajar kedua-dua cadangan ini terutama pemberian bonus disemak semula. Kita harap ia akan diumumkan dalam pembentangan Bajet 2011 di Parlimen Oktober ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas memberi taklimat kepada kira-kira 200 ahli Kesatuan Pembantu Tadbir Kesihatan Pulau Pinang di sini hari ini.

Minggu lalu, Perdana Menteri mengumumkan ekonomi negara mencatat prestasi memberangsangkan dengan pertumbuhan 10.1 peratus dalam suku pertama tahun ini, berbanding 4.4 peratus bagi suku keempat tahun lalu.

Peningkatan itu adalah yang tertinggi sejak suku pertama 2000, iaitu ketika KDNK mencatat pertumbuhan 11.7 peratus.

Omar berkata, tuntutan tersebut adalah wajar untuk menambah kuasa beli, selain meningkatkan kebajikan kakitangan awam supaya dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan, produktif dan cemerlang.

"Untuk tujuan tersebut, saya telah mengadakan beberapa pertemuan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) termasuk yang terbaru pada 5 April lalu bagi memastikan cadangan berkenaan dikaji semula dan dipertimbangkan," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Omar berkata, pihaknya memberikan sokongan penuh terhadap usaha Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat meminta kerajaan memanjangkan tempoh cuti bersalin daripada 60 kepada 90 hari.

Katanya, cadangan Menterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil itu perlu dilaksanakan segera berdasarkan tekanan dan bebanan hidup yang terpaksa dipikul oleh pekerja wanita ketika ini.

Jelas beliau, tempoh cuti bersalin yang tidak mencukupi selain cuti rehat yang sudah dikurangkan kepada 25 hari antara faktor yang menyukarkan pekerja wanita meluangkan masa bersama keluarga selain mencari kemudahan menjaga anak.

"Kami merasakan sudah tiba masa kerajaan memenuhi tuntutan supaya cuti itu ditambah. Jika tidak 90 hari, sekurang-kurangnya 80 hari kerana ia amat munasabah.

"Walaupun ada pekeliling menyatakan setiap agensi perlu menyediakan kemudahan menjaga anak, namun hanya 10 peratus agensi kerajaan yang melaksanakannya.

"Perkara ini memberikan tekanan kepada golongan pekerja bawahan yang kurang mampu," katanya

No comments:

Post a Comment