Pages

Friday, May 21, 2010

Jangan sisihkan anak istimewa


Petugas Program Pemulihan Dalam Komuniti bergambar bersama pelatih di Kompleks Serting, baru-baru ini.


JEMPOL 20 Mei – “Jangan tunggu elaun naik, baru hendak hantar anak ke sini. Tolong fikirkan masa depan anak ini, sudahlah mereka kurang berkeupayaan tidak dapat ke sekolah biasa.”

Demikian kata-kata yang diluahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serting, Datuk Shamsulkahar Mohd. Deli mengenai segelintir ibu bapa yang hanya ingin menghantar anak ke Program Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) sekiranya elaun pelatih dinaikkan.

Beliau yang juga penaung di PDK Serting menyifatkan anak-anak ini terlalu istimewa dan harus diberi kasih sayang yang lebih dari insan yang normal.

“Jangan sisihkan mereka, anggaplah mereka seperti anak yang normal. Curahkan kasih sayang pada mereka. Mereka tidak minta dilahirkan sebegitu dan jangan sekat hak mereka.

“Hantarlah mereka ke PDK, di sini mereka akan memperoleh ilmu dan kemahiran. Kadangkala anak kita kelihatan normal, tetapi hasil ujian mendapatinya mempunyai masalah. Terimalah kenyataan andai perkara itu berlaku,” katanya lagi.

Beliau yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelajaran dan Pengajian itu menekankan menuntut ilmu amat penting kepada semua golongan termasuk ‘insan istimewa’ ini.

Sementara itu, Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Jempol, Mustafal Bakri Muhammad Yusof, berkata setiap pelatih yang mendaftar di PDK akan diberi elaun sebanyak RM150 sebulan.

“Bagi kes terlantar pula RM300 akan dimasukkan ke dalam akaun penjaga mereka. Ia boleh digunakan untuk membeli barang keperluan pelatih. Wakil dari PDK akan melawat mereka di rumah dan memberikan latihan susulan.

“Di sini kami juga mengamalkan sistem ‘punch card’. Ia bertujuan melatih pelatih berdisiplin dan menepati masa. Jadi mereka tidak akan lewat ke PDK,” katanya.

Tambah beliau, pihak JKM juga sentiasa melakukan pemantauan untuk mencari anak-anak istimewa yang belum didaftarkan ke PDK.

“Seandainya JKM mendapat tahu ada penjaga yang mempunyai anak istimewa tetapi tidak menghantarnya ke PDK, mereka akan ke rumah itu dan cuba memujuk agar penjaga menghantar anaknya di sini. Semuanya demi kebaikan anak-anak ini,” katanya lagi.

Jumlah keseluruhan pelatih yang mendaftar di PDK Jempol sebanyak 328 manakala kes terlantar mencapai jumlah 106 orang.

Sehingga kini terdapat tujuh PDK di dalam kawasan Jempol dan sebuah lagi dijangka dibuka di Jeram Padang.

No comments:

Post a Comment