Pages

Sunday, May 23, 2010

Lesen perguruan tidak akan dilaksana

KUALA LUMPUR 22 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, para pendidik tempatan tidak perlu memiliki lesen perguruan yang dikeluarkan oleh mana-mana badan profesional bagi mengajar di sekolah-sekolah di seluruh negara.

Timbalan Perdana Menteri menjelaskan, setelah diteliti, cadangan itu tidak praktikal untuk dilaksanakan kerana kerajaan telah mempunyai sistem tersendiri bagi menilai prestasi guru-guru yang sedang berkhidmat.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran memberitahu, pengeluaran lesen perguruan oleh badan profesional juga dilihat tidak sesuai memandangkan sistem persekolahan awam di negara ini disediakan secara percuma oleh kerajaan.

''Saya sudah meneliti perkara itu dan berpendapat ia tidak sesuai. Kita tidak akan laksanakan.

''Kalau didapati prestasi mereka (guru-guru) ini tidak begitu baik kita akan hantar kursus, jadi soal pelesenan ini tidak bangkit," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri sambutan Hari Keluarga Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sungai Bonus sempena Program Juara Rakyat Parlimen Setiawangsa anjuran Barisan Nasional (BN) di sini hari ini.

Muhyiddin mengulas tentang cadangan supaya guru-guru tempatan perlu memiliki lesen perguruan yang dikeluarkan oleh sebuah badan profesional seperti diumumkan timbalannya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi di Kota Bharu semalam.

Mohd. Puad memberitahu, pengeluaran lesen perguruan seperti yang dimiliki oleh doktor atau peguam berupaya memastikan guru-guru tempatan terus dipercayai masyarakat.

Muhyiddin menjelaskan, idea lesen perguruan itu disuarakan oleh sebahagian guru besar dan guru-guru yang menyertai program 'retreat' Kementerian Pelajaran baru-baru ini.

Dalam perkembangan berkaitan katanya, para penduduk PPR di seluruh negara digalakkan supaya mendapatkan bantuan kerajaan dalam menubuhkan prasekolah di penempatan masing-masing.

Selain mendapatkan bantuan RM10,000 daripada kerajaan seperti diumumkan baru-baru ini, jelas beliau, kementeriannya juga bersedia melatih guru-guru bagi mengajar kanak-kanak peringkat prasekolah yang dibina di PPR.

No comments:

Post a Comment