Pages

Monday, May 3, 2010

Mahasiswa OKU terima bantuan kewangan tambahan

TEMERLOH 3 Mei – Penuntut orang kurang upaya (OKU) di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) akan menerima kadar bantuan bulanan baru mulai Julai ini.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, kementerian itu akan memperuntukkan RM300 sebulan kepada penuntut OKU sebagai tambahan kepada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan yang diterima mereka ketika ini.

Beliau berkata, kadar baru itu berdasarkan keperluan masa kini dalam membantu mengurangkan bebanan hidup golongan berkenaan.

"Dengan bantuan baru ini, maka tiada lagi alasan mahasiswa OKU untuk tidak dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi seperti mana orang lain,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis gotong-royong dan beramah mesra dengan pelatih-pelatih Pusat Latihan Orang Buta Taman Harapan di sini, semalam.

Beliau berkata, pada masa ini, terdapat 979 mahasiswa OKU di IPTA seluruh negara yang mengikuti pengajian dalam pelbagai jurusan termasuk sastera, ekonomi dan undang-undang. – Bernama

No comments:

Post a Comment