Pages

Tuesday, May 25, 2010

Terapi seni mampu kawal pemikiran berkeceramuk

KUALA LUMPUR 25 Mei — Bidang seni bukan hanya untuk dinikmati oleh pencintanya tetapi juga boleh digunakan oleh doktor serta pakar psikologi dalam menyelami perasaan para pesakit melalui kaedah disebut “Art Therapy”.

Menegaskan demikian, Pegawai Psikologi dari Bahagian Pengurusan Sumber Manusia Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Mohd Faeez Zakaria berkata, ”Art Therapy” merupakan terapi luahan melalui lukisan, tarian dan drama bagi mendiognasis masalah pesakit.

"Cara ini dapat membantu doktor dan pakar psikologi mengenalpasti masalah pesakit dan dapat memberikan rawatan yang tepat terutama bagi pesakit yang tidak mampu meluahkan masalah atau menceritakan sesuatu peristiwa yang menyakitkan hati mereka,” katanya pada pada seminar kaedah “Art Therapy”, di sini hari ini.

Mohd Faeez berkata, kaedah terapi ini juga dapat membantu merangsang minda kreatif pesakit malah sekaligus menonjolkan personaliti sebenar dalam diri mereka melalui hasil ciptaan mereka sendiri.

"Selain membantu pesakit meluahkan perasaan, kaedah itu juga secara perlahan dapat membantu pesakit mental mengawal pemikiran mereka yang berkecamuk,” katanya sambil menambah bahawa kaedah itu kini dipraktikkan di hospital di negara ini.

Seminar dua hari itu anjuran Balai Seni Lukis Negara dihadiri oleh 150 anggota Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam (AKRAB) dan dirasmikan Setiausaha Kanan (Pengurusan) Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Dr Rothiah Omar. - Bernama

No comments:

Post a Comment