Pages

Tuesday, June 22, 2010

Keputusan mansuh UPSR, PMR diketahui dalam masa terdekat

KUALA LUMPUR 21 Jun - Keputusan sama ada untuk memansuhkan atau mengekalkan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) akan diketahui dalam masa terdekat.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, ini disebabkan kerajaan masih meninjau pandangan daripada pelbagai pihak termasuk orang ramai berhubung perkara tersebut.

"Pihak kami kini dalam proses untuk mengumpulkan pandangan daripada semua pihak sebelum menghantar kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mengumumkan keputusan yang telah diambil.

"Apa yang pasti, ia akan diketahui dalam sedikit masa lagi, mungkin seminggu dua lagi," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Timbalan Perdana Menteri semalam mengajak pakar pendidikan dan masyarakat memberi respons tentang rancangan pemansuhan UPSR dan PMR.

Menurut beliau, cadangan untuk memansuhkan dua peperiksaan itu difikirkan kerana sistem pembelajaran kini dilihat terlalu berorientasikan peperiksaan berbanding memberi pendidikan holistik kepada pelajar.

Bagaimanapun, peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan dikekalkan sebagai satu-satunya peperiksaan awam di sekolah.

Dalam pada itu, Alimuddin memberitahu, Kementerian Pelajaran sudah bersedia dengan sebarang keputusan yang akan diumumkan nanti.

"Buat masa sekarang, kita tunggu dan lihat perkembangan mengenai perkara ini terlebih dahulu," katanya.

No comments:

Post a Comment