Pages

Monday, June 28, 2010

Tonton rancangan satelit dalam kereta


PERJALANAN jauh tidak lagi bosan dengan menyaksikan rancangan televisyen satelit kegemaran menerusi SelfSat.

SEBELUM ini rancangan hebat yang disiarkan melalui televisyen satelit pasti tidak akan dapat ditonton ketika anda sedang memandu.

Lebih menggeramkan ketika itu jalan raya sesak sebagai contoh ketika mahu pulang ke kampung berhari raya.

Malah dalam senario sekarang, ketika perlawanan Piala Dunia sedang berlangsung, kaki bola yang ingin menyaksikan perlawanan pasukan pilihan mereka pasti akan gigit jari ketika terperangkap di dalam kenderaan.

Namun kini tidak lagi dengan kehadiran SelfSat, sistem antena satelit mudah alih dengan piring satelit nipis dan ringan yang boleh digunakan pada apa jua jenis kenderaan yang bergerak.

Kehadiran SelfSat membuatkan hiburan keluarga ketika dalam perjalanan menjadi lebih mudah.

Pasti yang yang tertanya bagaimana fungsi SelfSat kerana jika di rumah, antena satelit yang ada perlu ditala ke darjah yang tetap dan jika ini tidak dilakukan, pastinya siaran televisyen satelit itu tidak akan diterima.

Teknologi dan pembuatan SelfSat dilakukan di Korea dan ini merupakan pertama kali produk itu diperkenalkan di Malaysia.

Menurut Pengarah Eksekutif GW Distribution Sdn. Bhd. (GWD), pengedar tunggal SelfSat di Malaysia, Andy Ng, SelfSat boleh digunakan untuk menyaksikan semua rancangan televisyen satelit berbayar yang ada di Malaysia sekarang.

“Setakat ini, produk mudah alih SelfSat hanya boleh digunakan di Semenanjung ekoran antena satelit itu telah di tetapkan pada darjah satelit sedia ada.

“Kami akan membawa masuk antena satelit yang sesuai untuk Sabah dan Sarawak dan kemungkinan dalam tahun ini juga, pengguna di Malaysia Timur akan boleh menyaksikan rancangan popular satelit mereka tahun ini juga,” katanya.

Menurut Andy, pakej SelfSet yang berharga RM2,990 didatangkan dengan antena satelit dengan tiga warna pilihan, kabel dan Digisat Power Inseter yang merupakan nadi kepada penggunaan SelfSat.

“Mungkin ada yang bertanya apa akan terjadi jika antena satelit dicuri dan adakah mereka boleh menggunakan antena itu.

“Jawapannya mudah, tidak. Ini berikutan antena satelit SelfSat itu memerlukan Digisat Power Inserter untuk berfungsi dan mereka yang mencuri antena itu tidak akan dapat berbuat apa-apa,” katanya.

Menurut Andy, pengguna hanya perlu mempunyai pakej televisyen satelit berbayar sedia ada, dekoder dan monitor untuk disambungkan dengan antena satelit SelfSat.

“Pemasangan adalah mudah cuma saya cadangkan pengguna memasang sistem ini di pusat aksesori kenderaan supaya kabel yang disediakan akan disambung dengan betul,” katanya.

Ketika ditanya mengenai keadaan hujan yang sering mengganggu siaran satelit dirumah, Andy berkata, perkara itu tidak boleh dielakkan dan ia turut berlaku pada sistem SelfSat.

Menurutnya, selain hujan, kenderaan yang berada di bawah rimbunan pokok dan memasuki terowong juga akan turut mengalami gangguan siaran.

“Ia sama dengan sistem GPS (Sistem penentu global) yang kita gunakan sekarang, namun SelfSat yang sudah dicuba ketika pemanduan dari Johor bahru ke Kuala Lumpur dalam keadaan hujan menunjukkan ia tidaklah seteruk dengan apa yang terjadi di rumah,” katanya.

Selain boleh dipasang pada semua jenis kenderaan darat yang mempunyai bumbung dan SelfSat boleh juga dipasang pada bot atau atau kapal.

“Namun, pengguna SelfSat pada kapal hanya boleh menonton siaran satelit jika berada di dalam lingkungan Semenanjung Malaysia atau berhampiran selatan Thailand dan berdekatan Sumatera,” katanya.

Antena satelit SelfSat yang mempunyai berat 3.3 kilogram hanya menggunakan kuasa elektrik 500mA pada kadar maksimum.

No comments:

Post a Comment