Pages

Saturday, February 20, 2010

Kementerian Pelajaran timbang guna kaedah PFI – Puad

BATU PAHAT 20 Feb. – Kementerian Pelajaran bercadang menggunakan kaedah Inisiatif Kewangan Swasta (PFI) bagi membina infrastruktur sukan di sekolah-sekolah, kata Timbalan Menterinya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi.

Beliau berkata, kementeriannya bercadang menggunakan kaedah itu berikutan kekurangan peruntukan yang diterima tahun ini serta kos pembinaan infrastruktur sukan yang tinggi.

"Pada tahun ini, sebagaimana yang dimahukan oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sukan akan menjadi elemen yang penting di sekolah-sekolah dan selaras itu, kita akan meningkatkan infrastruktur sukannya, “ katanya yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat kepada pemberita di sini hari ini selepas merasmikan pelancaran Skim Khairat Kematian Percuma Parlimen Batu Pahat.

Mohd. Puad memberi contoh tentang perbelanjaan tinggi yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan jika ia membuat keputusan untuk membina sekolah sukan di mana kos pembinaannya boleh mencecah sehingga RM120 juta sebuah.

"Di dalam pembinaan sebuah sekolah sukan, kerajaan bukan hanya membina bangunan sekolah tetapi juga stadium yang siap dengan trek olahraga dan balapan serta gelanggang untuk sukan-sukan yang berlainan” katanya. – Bernama

No comments:

Post a Comment