Pages

Thursday, March 11, 2010

Calon separa buta peroleh kejayaan membanggakan

KUALA TERENGGANU 11 Mac - Yakin dengan kemampuan diri selain bantuan guru dan rakan berjaya membantu calon separa buta, Nur Najmi Syamila Mohd. Sakari, 18, (gambar) memperoleh keputusan 8A 2B dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Besar di sini itu berbangga apabila mencapai A+ dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Pendidikan Islam, Sejarah, Sains dan Tassawur Islam.

Anak seorang petani itu juga memperoleh A dalam mata pelajaran Perdagangan dan Prinsip Perakaunan manakala A- untuk Ekonomi Asas dan keputusan B+ bagi Matematik dan Bahasa Inggeris.

Nur Najmi Syamila berkata, dia sejak awal menetapkan sasaran untuk mencapai keputusan 8A dalam SPM.

''Saya mengalami masalah untuk belajar dalam kelas jadi saya banyak belajar secara berkumpulan selain mengulangkaji pelajaran secara bersendirian pada waktu malam.

''Saya juga banyak bertanya dengan guru secara bersemuka terutama mata pelajaran Matematik," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Anak keenam daripada lapan beradik itu berkata, dia juga sering memulakan ulang kaji pelajaran dengan berdoa sama ada secara sendirian atau bersama rakan-rakan.

Sementara itu bapa pelajar itu, Mohd. Sakari Muda berkata, dia bersyukur dengan kejayaan cemerlang Nur Najmi Syamilai.

No comments:

Post a Comment