Pages

Wednesday, April 28, 2010

35 peratus graduan PKB dapat kerja

KOTA BHARU 27 April - Lebih 35 peratus lulusan Politeknik Kota Bharu (PKB) tahun ini melangkah ke alam pekerjaan hanya dalam tempoh enam bulan selepas menamatkan pengajian.

Ia suatu perkembangan memberangsangkan yang memperlihatkan lepasan institusi ini terus diyakini dari segi keupayaan mereka dan mudah diserapkan dalam pasaran.

Pengarah PKB, Che Ku Mamat Che Ku Abdullah berkata, angka itu diperoleh berdasarkan soal selidik yang dijalankan ke atas bekas penuntut selepas tamat pengajian pada sesi Januari dan Julai tahun lalu.

Pencapaian itu melebihi sasaran PKB yang menetapkan sekurang-kurangnya 25 peratus daripada graduannya sudah bekerja dalam jangka waktu yang pendek itu.

"Pada tahun ini seramai 2,570 graduan telah berjaya kita lahirkan daripada pelbagai jurusan dan daripada jumlah itu, 870 orang atau 35.4 peratus sudah berjaya mendapat kerja sama ada di sektor awam atau swasta.

"Hanya 39.68 peratus yang belum bekerja sementara selebihnya melanjutkan pelajaran," katanya kepada pemberita selepas Majlis Konvokesyen PKB Kali Ke-23 di Dewan Sri Cahaya kelmarin.

Hadir menyampaikan diploma dan sijil kepada graduan adalah Presiden Kumpulan SUKIMI, Datuk Seri Ahmad Sukimi Ibrahim.

Memberikan penghormatan kepada kalangan korporat untuk menyampaikan diploma dan sijil kepada graduan sudah menjadi tradisi bagi PKB sebagai menghormati kejayaan mereka di samping sebagai perangsang kepada para graduan.

Seramai 1,274 graduan dari Jabatan Kejuruteraan Awam dan Jabatan Kejuruteraan Elektrik hadir pada majlis konvokesyen pada hari pertama itu.

Pada majlis tersebut, dua graduan menerima Anugerah Pengarah bagi kecemerlangan dalam akademik dan kokurikulum iaitu Anuar Khamis, 38, (Diploma Ukur Bahan) dari Kuala Nerang, Kedah, dan Wan Muhd. Amin Wan Dolah, 21, (Sijil Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik) dari Machang, Kelantan.

Penyampaian diploma dan sijil kepada 1,183 graduan dari Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Jabatan Perdagangan pada hari kedua semalam pula disempurnakan oleh Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Makhtar Mustapha.

Pada hari kedua, Nor Azeera Abdul Halim, 23, dari jurusan diploma Pemasaran dan Muhammad Adib Mohd. Nasir, 22, dari jurusan sijil Mekanikal (Pertanian ) menerima Anugerah Pengarah.

Terdahulu dalam ucapannya, Che Ku Mamat berkata, PKB berbangga apabila 370 graduan tersebut lulus cemerlang dengan Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) melebihi 3.5 dan layak mendapat Anugerah Ketua Jabatan pada tahun ini.

Katanya, dalam masa yang sama, bilangan graduan yang lulus dengan PNGK melebihi 3.0 pula mencapai angka 1,445 orang.

Che Ku Mamat bagaimanapun berkata, dengan kejayaan yang dicapai , ia tidak boleh ditafsir bahawa PKB hanya mementingkan aspek penguasaan ilmu dan kemahiran semata-mata.

"Kita bukan sahaja menekankan aspek penguasaan ilmu dan kemahiran, tetapi juga keterampilan dan keperibadian insan yang mulia.

"Di samping mahu melahirkan tenaga kerja yang berinovatif dan kreatif bersesuaian dengan perkembangan teknologi kini, penekanan kita terhadap aspek 'soft skills' seperti kepimpinan, komunikasi, nilai-nilai murni dan interpersonal adalah satu nilai tambah yang sedia ada dalam pakej akademik di politeknik," katanya.

Sementara itu, Ahmad Sukimi ketika ditemui berkata, graduan seharusnya lebih tabah menghadapi dunia luar yang penuh dengan cabaran.

"Kita mesti menjadi orang yang berguna bukan semata-mata untuk diri sendiri tetapi juga untuk orang lain. Sebarang tekanan yang kita rasa sebenarnya adalah satu tahap pencapaian dalam hidup.

"Orang yang berjaya adalah mereka yang boleh berfikir untuk menghadapi dan menyelesaikan masalah di sekelilingnya," katanya.

Dalam pada itu, Ahmad Sukimi meminta para majikan agar memberi peluang kepada mereka yang baru menamatkan pengajian untuk diambil bekerja.

No comments:

Post a Comment