Pages

Sunday, April 4, 2010

Saser terima ganjaran RM100,000 terbaik SPM

SEREMBAN 3 April - Kejayaan Sekolah Menengah Sains Seremban (Saser) memperoleh pencapaian sekolah terbaik dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 melayakkan sekolah itu mendapat ganjaran RM100,000 daripada kerajaan negeri hari ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, ia merupakan hadiah sebagai tanda penghargaan di atas kejayaan Saser itu.

Di samping itu, katanya, ganjaran diharapkan dapat membakar semangat sekolah-sekolah lain untuk meningkatkan pencapaian akademik mereka.

"Ganjaran RM100,000 itu bukan menjadi kiraan besar tetapi terjemahan daripada kegembiraan kerajaan negeri dengan pencapaian ini yang sekali gus mengharumkan nama Negeri Sembilan.

"Bukan saja kerana skuad bola sepak menang Piala Malaysia, kita bagi bonus tetapi jadi sekolah terbaik juga akan dapat bonus kerana kita mahu semua orang menjadi terbaik," kata beliau.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Graduasi Kali Ketujuh Pelajar Tingkatan 5 Saser di sini hari ini.

Hadir sama Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Abdullah Muhammad dan Pengetua Saser, Sabuddin Sani.

Pada majlis yang sama Mohamad turut menyampaikan peruntukan sebanyak RM50,000 kepada sekolah tersebut.

Beliau pada masa sama menyeru agar semua pihak terus berusaha keras demi meningkatkan dan mempertahankan kejayaan tersebut.

"Sudah empat tahun dinobatkan sekolah ini terbaik dan saya berharap semua pihak berusaha menguruskan kejayaan ini dengan baik.

"Walaupun sudah cemerlang, namun bukan mudah untuk mengekalkan ia agar orang lain tidak dapat memotong kita di hadapan," katanya lagi.

Ujarnya, kejayaan tersebut juga mampu menjadi pemangkin kecemerlangan kepada sekolah-sekolah lain demi terus melonjakkan prestasi akademik negeri ini.

Sementara itu dalam majlis tersebut, empat pelajar cemerlang turut menerima anugerah khas yang disampaikan oleh Menteri Besar.

Mereka ialah Nik Ahmad Rusydan Nik Hafizi bagi Anugerah Tertinggi Pengetua; Muhammad Syamil Abdullah Sani (Anugerah Akademik Terbaik); Muhammad Qamar Mohd. Zaki (Anugerah Kepimpinan) dan Fathul Hadi Rosli (Anugerah Kokurikulum).

Sebanyak 106 pelajar turut menerima anugerah setelah memperoleh A dalam semua matapelajaran SPM 2009.

No comments:

Post a Comment