Pages

Thursday, April 15, 2010

Koperasi sekolah edar Utusan Malaysia

KUALA TERENGGANU 14 April - Kementerian Pelajaran tiada sebarang halangan membenarkan akhbar Utusan Malaysia dijual atau diedar ke sekolah-sekolah menerusi koperasi yang berdaftar.

Timbalan Yang Dipertua Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa), Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, pihak Angkasa telah menerima surat daripada kementerian berhubung kelulusan tersebut.

Jelasnya, dengan kelulusan itu setiap koperasi sekolah dipelawa mengedar dan menjual akhbar Utusan Malaysia di sekolah masing-masing dengan harga istimewa setiap hari.

Langkah itu, menurutnya, bertujuan meningkatkan kesedaran membaca di samping menjadikan akhbar sebagai alat bantuan pengajaran serta pembelajaran di kalangan pelajar dan guru.

Katanya, program dengan kerjasama Utusan Melayu (M) Berhad dan Lestari Utama Sdn. Bhd. itu juga boleh meningkatkan pendapatan koperasi sekolah melalui keuntungan hasil penjualan akhbar Utusan Malaysia setiap hari.

"Menerusi kaedah ini, koperasi sekolah digalakkan menjual akhbar Utusan Malaysia atau Mingguan Malaysia dengan harga lebih murah daripada harga pasaran," katanya selepas merasmikan majlis taklimat Program Koperasi Sekolah 2010 di sini hari ini.

Hadir sama Naib Presiden Angkasa, Armi Zainuddin; Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu, Datuk Sheikh Harun Sheikh Ismail dan Penolong Pengurus Pemasaran Utusan Malaysia Zon Timur, Azlan Abdul Aziz.

Mengulas lanjut Abdul Fattah berkata, pemilihan akhbar Utusan Malaysia dibuat memandangkan ia menyediakan sisipan pendidikan lengkap seperti Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP) bagi memudahkan para pelajar membuat ulang kaji.

Selain itu jelasnya, sisipan Utusan Melayu Mingguan setiap Isnin boleh membantu para pelajar meningkatkan lagi penguasaan bacaan dan tulisan jawi yang merupakan khazanah dan warisan Melayu.

"Adalah diharapkan agar sebanyak 1,821 koperasi sekolah yang berada di bawah naungan Angkasa dapat menggunakan peluang tersebut untuk manfaat bersama," katanya.

Menurutnya, koperasi sekolah yang berminat untuk menyertai program tersebut boleh melayari laman sosial www.facebook.com dengan carian Akhbar@Sekolah atau menghubungi pejabat Utusan Melayu (M) Berhad berhampiran.

No comments:

Post a Comment