Pages

Tuesday, April 13, 2010

Utusan Malaysia alat bantuan pembelajaran

KUALA KRAI 12 April - Membeli senaskah akhbar Utusan Malaysia hari ini umpama membeli produk 'lima dalam satu' kerana pengisiannya yang padat dengan pelbagai bahan yang sesuai untuk pelbagai lapisan masyarakat.

Timbalan Yang Dipertua Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa), Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, banyak sumber ilmu yang diperolehi daripada akhbar itu dan ia dapat dibahagikan kepada pelbagai kategori.

"Saya tertarik dengan pengisiannya yang saya anggap beli satu barang tetapi mendapat bahan lain yang tidak kurang menariknya malah ia bagaikan bonus.

"Misalnya selain bahan berita, sisipan yang terdapat di dalamnya amat bernilai.

"Antaranya sisipan ADaP untuk Penilaian Menengah Rendah (PMR), Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah alat bantu pembelajaran dan latihan yang amat baik kepada pelajar," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Taklimat Program Koperasi Sekolah-Sekolah Jajahan Kuala Krai di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di sini hari ini.

Hadir sama ialah Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Wan Muhamad Sabri Wan Harun; Pengerusi Angkasa Kelantan, Tuan Ludin Tuan Lochik; Penyelia Kokurikulum Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Wan Mohd Zain Wan Abdullah dan Perunding Lestari Utama Sdn. Bhd. yang diwakili Mohd Farid Mansor.

Seramai 116 guru daripada 58 sekolah hadir mendengar taklimat yang disampaikan oleh pegawai Bahagian Promosi dan Pengembangan SKM, Jamaliah Ismail berhubung dengan Konvensyen Keusahawanan Koperasi Sekolah 2010.

Sehubungan itu kata beliau, pihaknya bekerjasama dengan SMK dan Lestari Utama Sdn Bhd untuk mengedarkan akhbar Utusan Malaysia menerusi koperasi di sekolah-sekolah di seluruh negara sebagai bahan bacaan tambahan terbaik kepada warga sekolah dengan kos yang rendah.

"Selain bahan pendidikan, sisipan seperti Utusan Melayu, Mega, Wow, Estidotmy, Pancaindera dan beberapa sisipan bermusim seperti Felda, saya anggap adalah bahan bacaan umum untuk meningkatkan kefahaman mengenai isu semasa di samping memberikan hiburan," ujarnya.

Sebagai orang Melayu, beliau juga bangga kerana Utusan Malaysia satu-satunya akhbar yang masih mengeluarkan naskah Utusan Melayu dalam tulisan Jawi yang kini semakin terhad di pasaran.

Tambahnya, menerusi pengedaran di koperasi sekolah keluarga yang melanggannya lebih berjimat kerana harga yang ditawarkan lebih rendah malah turut memberi keuntungan kepada pihak sekolah.

No comments:

Post a Comment