Pages

Friday, April 30, 2010

Punca guru sekolah Cina kurang

Muhiddin Yussin (kanan) menyerahkan sijil penghargaan kepada salah seorang pelajar cemerlang STPM sambil disaksikan oleh Shirley (dua dari kanan) di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandaraya di Menggatal, semalam.

KOTA KINABALU 30 April - Keengganan pihak pengurusan sekolah aliran Cina menerima guru bukan Cina menyebabkan berlaku kekurangan tenaga pengajar di sekolah-sekolah tersebut di negeri ini.

Pengarah Pelajaran negeri, Muhiddin Yussin berkata, tindakan pihak sekolah yang hanya mahukan guru Cina mengajar murid-muridnya menyebabkan kesukaran bagi pihaknya menempatkan guru sedia ada ke sekolah-sekolah terbabit.

"Sebenarnya kita mempunyai jumlah guru yang cukup untuk mengajar di sekolah aliran Cina, tetapi sesetengah sekolah tidak mahu menerima guru bukan Cina.

"Ini merupakan punca banyak sekolah Cina masih belum mempunyai guru yang cukup," katanya ketika menyampaikan anugerah kecemerlangan pelajar di Sekolah Menegah Kebangsaan Bandaraya di Menggatal dekat sini semalam.

Turut hadir Pengetua SMK Bandaraya, Shirley Tay.

Menurut Muhiddin, tindakan memilih guru berasaskan kepada kaum itu tidak sepatutnya berlaku dalam usaha memperkasakan pendidikan negara.

Katanya, adalah tidak salah mengambil guru pelbagai kaum untuk mengajar di sekolah-sekolah aliran Cina memandangkan guru berkenaan turut mempunyai kemahiran.

"Apa salahnya menerima guru bukan Cina untuk mengajar apatah lagi dalam mata pelajaran seperti Bahasa Melayu," katanya.

Menurut Muhiddin, beliau telah menghantar laporan mengenai perkara itu kepada Kementerian Pelajaran untuk tindakan lanjut.

Mengulas mengenai aduan daripada beberapa pembekal alat tulis bahawa Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) hanya memilih pembekal yang memberi komisen, beliau berkata, adalah tidak salah bagi mana-mana pihak untuk memilih pembekal tertentu.

Bagaimanapun jelasnya, pihak PIBG harus mengikut garis panduan yang ditetapkan kementerian dalam menerima sebarang sumbangan daripada mana-mana pihak.

"Selagi ia adalah satu hadiah dan PIBG tidak memintanya, tindakan itu masih boleh diterima," ujarnya.

No comments:

Post a Comment