Pages

Thursday, April 8, 2010

Utusan Malaysia padat informasi pendidikan pelajar

KUALA LUMPUR 5 April - Sekolah Menengah Kebangsaan Cheras Jaya, di sini, mengambil pendekatan proaktif dengan melanggan Utusan Malaysia ke arah meningkatkan sistem pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah tersebut.

Guru Penolong Kanan sekolah tersebut, Sofia Nor Molhit berkata, sisipan seperti program Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP), e.Lab, Tutor dan Estidotmy menjadi bahan pilihan sekolah itu dalam usaha memperlengkapkan pengetahuan bermutu kepada para pelajar.

"Informasi pendidikan yang padat menjadikan sekolah ini memilih untuk melanggan Utusan Malaysia.

"Kandungan yang variasi dengan gaya bahasa yang mudah difahami dapat membantu pelajar semasa latihan menulis karangan,'' katanya selepas majlis penerimaan langganan akhbar ini sempena Bulan Bahasa peringkat sekolah tahun 2010 di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis tersebut, Eksekutif Pemasaran Utusan Malaysia Zon Tengah 3, Ahmad Faizi Amzah.

Sementara itu, Ahmad Faizi berkata, sekolah itu melanggan 300 naskah akhbar Utusan Malaysia setiap minggu dengan jumlah keseluruhan 2,600 naskah untuk tahun ini.

"Ini merupakan tahun ketiga SMK Cheras Jaya membuat langganan daripada pihak kami sekali gus membuktikan akhbar ini mampu membantu meningkatkan prestasi akademik.

"Sekolah ini akan mendapat lebih kurang 300 naskah seminggu iaitu pada Rabu dan Khamis kerana terdapat sisipan pendidikan untuk pelajar PMR dan SPM pada hari-hari tersebut,'' kata Ahmad Faizi.

Dalam pada itu, pelajar-pelajar bukan Melayu yang ditemui berkata, akhbar Utusan Malaysia banyak membantu mereka meningkatkan penguasaan dalam subjek Bahasa Malaysia.

Seorang pelajar, Tan Wen Chian, 17, berkata, pembacaan akhbar yang kerap memudahkannya memahami tatabahasa bahasa Melayu.

"Gaya bahasa yang teratur dalam penulisan dapat membantu saya menguasai bahasa Melayu dengan baik,'' katanya.

Rakannya, Letchumanan Santhil Nathan, 17, berkata, penguasaan ilmu dapat dilakukan lebih cepat melalui bacaan akhbar kerana ia merupakan satu bentuk persiapan minda kepada pelajar.

"Kepelbagaian isu dalam akhbar ini menjadikannya sesuai untuk bacaan semua peringkat usia, malah ibu bapa saya turut berminat membaca Utusan Malaysia,'' jelasnya.

Seorang lagi pelajar, Jabir Singh a/l Baldev Singh, 17, memberitahu, contoh soalan dalam sisipan ADaP mampu merangsang daya kemahiran berfikir pelajar.

"Saya harap rakan-rakan lain dapat memanfaatkan sisipan ADaP yang terdapat dalam akhbar ini sebagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan nanti,'' katanya.

No comments:

Post a Comment