Pages

Monday, April 5, 2010

Korporat diseru bantu pembangunan kokurikulum sekolah

KUALA LUMPUR 4 April – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru sektor korporat supaya terlibat sama dalam membantu pembangunan sekolah khususnya dalam memajukan aktiviti kokurikulum.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, usaha tersebut merupakan satu bentuk tanggungjawab sosial korporat yang dapat membantu kerajaan memperkasakan institusi sekolah dan pendidikan negara.

Menurutnya, pembangunan di bidang kokurikulum sememangnya perlu dipertingkatkan selari dengan keupayaan akademik, seterusnya untuk membantu negara mencapai status negara maju.

“Saya sedar cabaran untuk mengekalkan kegemilangan amat sukar dan laluan untuk menjadi terbaik antara yang terbaik amat getir tetapi komitmen semua pihak boleh mencetuskan semangat juang yang kental.

“Kita bukan sahaja mesti membina kekuatan berpasukan tetapi juga kekuatan logistik dan perlu seiring dengan masa,” katanya dalam ucapan perasmian sambutan Makan Malam Ulang Tahun Ke-100 Penubuhan Pasukan Pancaragam Sekolah Menengah Kebangsaan Victoria di sini malam ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Tan Sri Dr. Zulkurnain Awang. Hadir sama, pengetua sekolah itu, Maslan Buniran.

Majlis makan malam itu bertujuan mengumpul dana bagi kegunaan pasukan pancaragam sekolah tersebut termasuk menyertai Pertandingan Pancaragam Dunia di sini tahun ini.

Pasukan pancaragam SMK Victoria merupakan juara Pertandingan Pancaragam Dunia di Monza, Itali, Julai lalu.

Sementara itu, Zulkurnain dalam sidang akhbar sebelum majlis tersebut berkata, beliau kesal dengan laporan muka depan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini yang mempersoalkan tentang kemudahan sukan di sekolah negara ini.

Katanya, kecemerlangan sukan tidak semestinya bergantung kepada tahap kemudahan yang ada di sekolah.

Menurut beliau, adalah sukar bagi kerajaan untuk menyediakan segala kemudahan di sekolah seperti padang atau kolam renang berdasarkan beberapa kekangan.

No comments:

Post a Comment