Pages

Sunday, April 18, 2010

Pelaburan untuk kanak-kanak

NEW YORK 17 April – Pelaburan untuk kanak-kanak adalah langkah pertama bagi membina sebuah dunia yang makmur, aman dan harmoni kerana ia melahirkan sebuah dunia dan masyarakat umum yang baik, kata isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor pada Jumaat lalu.

Beliau berkata, pelaburan awal dalam modal insan akan melahirkan sumber yang tidak ternilai harganya yang boleh digunakan bagi pembangunan ekonomi, kemajuan teknologi dan masyarakat yang pada keseluruhannya akan memberi manfaat dan kesan positif kepada semua golongan.

Rosmah menggariskan empat sebab mengenai keperluan pelaburan untuk kanak-kanak pada Forum Wanita Antarabangsa - First Ladies Speak - bertajuk Pelaburan Untuk Kanak-Kanak Untuk Masa Depan yang Lebih Baik di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di sini.

Pada konvensyen khas yang dipengerusikan oleh presiden forum itu Datin Amy Hamidon, Rosmah disertai oleh isteri Perdana Menteri Jamaica, Lorna Golding untuk berkongsi pandangan mereka dalam perkara itu.

Rosmah berkata, “kanak-kanak yang mendapat pendidikan yang baik kemungkinan menjadi seorang yang lebih sihat, produktif dan warganegara yang baik, yang boleh mendorong kepada kurangnya insiden penyakit sosial seperti penyalahgunaan dadah, pengangguran atau jenayah.”

Rosmah berkata, sebab itu kenapa banyak negara memperuntukkan sejumlah besar wang bagi pendidikan dalam bajet tahunan kerana ia dapat menjana pulangan ekonomi yang lebih tinggi dan mengurangkan kos sosial.

Ketika berucap pada audiens antarabangsa yang antara lain terdiri daripada isteri-isteri diplomat antarabangsa dan isteri wakil luar negara ke PBB, Rosmah bagaimanapun berkata, guru pertama bagi kanak-kanak mestilah ibu bapa dan bukan sekolah.

“Tanpa mengira berapa banyak pendidikan secara formal diberikan, penyakit sosial masih boleh berlaku jika sistem kekeluargaan tidak berfungsi,” tegas beliau.

Rosmah yang juga penaung Yayasan Harapan Kanak-Kanak Malaysia (YHKM) berkata, pelaburan bagi kanak-kanak juga dapat meningkatkan keberkesanan dalam pelaburan awam yang lain dalam pendidikan dengan meningkatkan kesediaan seorang kanak-kanak untuk belajar dan kesan bergandanya ialah ia membolehkan pendidikan seterusnya menjadi lebih berkesan, meningkatkan prestasi sekolah dan mengurangkan keperluan untuk mengulang gred.

Beliau berkata, ia bukan sahaja menyumbang kepada penyemaian nilai-nilai, peranan dan etika tetapi ia akhirnya akan membentuk kepaduan sosial dan pertumbuhan ekonomi.

No comments:

Post a Comment