Pages

Wednesday, April 28, 2010

Unisel dekati pendidik di Festival Hari Guru

SHAH ALAM 25 April - Universiti Industri Selangor (Unisel) akan menggunakan kesempatan pada Festival Hari Guru 2010 di Kuantan, Pahang pada 13 hingga 16 Mei ini untuk mendekatkan institusi itu dengan golongan pendidik.

Pengarah Bahagian Pemasaran, Komunikasi Korporat dan Antarabangsanya, Halid Hasbullah Boestamam (gambar) berkata, Unisel berharap para guru yang menghadiri festival itu akan mendapat maklumat yang tepat dan terkini mengenai universiti itu.

Tambahnya, guru tersebut akan menyampaikan maklumat itu kepada pelajar masing-masing dan seterusnya menarik minat mereka untuk melanjutkan pelajaran di peringkat tertiari di Unisel.

"Penyertaan ini juga sebagai salah satu cara Unisel menghargai profesion perguruan yang telah banyak membantu membina modal insan di negara ini," jelasnya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) yang ditubuhkan pada 24 Ogos 1999 ini menawarkan lebih daripada 85 kursus di peringkat sijil, diploma, ijazah sarjana muda, ijazah dan doktor falsafah (Ph.D).

Ia mempunyai dua kampus iaitu di Bestari Jaya, Kuala Selangor dan di Shah Alam.

Kampus Bestari Jaya menempatkan Fakulti Kejuruteraan, Teknologi Maklumat Industri, Perniagaan, Sains Sosial dan Industri, Pendidikan dan Bahasa, Sains Gunaan dan Matematik, Institut Kerjasama Malaysia-Indonesia (IKMI), Pusat Pembelajaran dan Pengajaran serta Pusat Teknologi dan Komunikasi Maklumat.

Manakala kampus di Shah Alam menempatkan Fakulti Bioteknologi dan Sains Hayat, Fakulti Biomedik dan Sains Kesihatan, Fakulti Seni dan Reka Bentuk, Fakulti Komunikasi dan Media, Unisel Graduate School of Management, Pusat Penyelidikan dan Inovasi, Institut Bio-IT Selangor, Pusat Pembangunan Perniagaan dan Program Ijazah Kerjasama Jepun.

Menurut Halid Hasbullah, Unisel menyasarkan kira-kira 4,000 kemasukan bagi sesi Jun tahun ini terutamanya kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009.

Pelajar ini, katanya, boleh memilih sama ada mengambil program diploma ataupun asas (foundation).

"Unisel menyediakan 26 program pilihan di 10 buah fakulti untuk diploma manakala lima pilihan pengajian dalam program asas iaitu sains, pengurusan, kejuruteraan, pendidikan (TESL) dan biomedik," ujarnya.

Beliau memberitahu, Unisel dikenali dengan program yang mempunyai ciri-ciri industry driven yang memestikan setiap pelajarnya menjalani latihan industri selama tiga hingga enam bulan sebagai pendedahan kepada mereka tentang dunia kerja sebenar.

"Universiti ini mempunyai kira-kira 1,600 rakan kongsi industri yang menyediakan tempat kepada para pelajar untuk mendapat pengalaman serta memudahkan pembelajaran," jelas beliau.

Selain itu, Unisel turut dilengkapi dengan tenaga pensyarah yang berpengalaman, stabil dan telah diuji kebolehannya oleh pihak industri sendiri.

"Kemudahan prasarana yang lengkap serta disokong dengan kemudahan asrama yang boleh menempatkan seramai 8,000 pelajar dalam satu-satu masa serta kemudahan pengangkutan untuk pelajar juga disediakan," kata beliau.

Katanya lagi, sehingga kini Unisel telah melahirkan kira-kira 6,800 graduan dalam pelbagai bidang yang telah berkhidmat dalam industri dan ia jelas menunjukkan bahawa kadar kebolehgunaan tinggi yang dihasilkan setaraf dengan universiti tempatan yang lain.

"Dalam aspek memperbaiki mutu dan mengekalkan kualiti pendidikan, Unisel mempunyai penasihat industri yang sentiasa memantau perkembangan universiti dalam tempah 18 bulan sekali dengan memberi maklum balas tentang perkembangan universiti dan perkara berkaitan," ujarnya.

Oleh itu beliau berkata, pelajar tidak seharusnya melepaskan peluang untuk melanjutkan pelajaran dalam pendidikan profesional dengan ruang yang disediakan oleh Unisel.

"Para pelajar perlu meningkatkan kemahiran dan dalam masa yang sama meningkatkan ilmu akademik bagi menjamin kejayaan dalam melahirkan generasi berilmu dan mudah untuk mendapat pekerjaan apabila mereka tamat pengajian kelak," katanya.

No comments:

Post a Comment