Pages

Friday, April 16, 2010

Nasib dua beradik OKU mahir mengurut

JOHOR BAHRU 15 April - Mereka mempunyai kemahiran mengurut, namun dua beradik ini sukar mendapat pekerjaan bagi menampung kehidupan.

Mungkin nasib Aziziey Ab. Rahman, 21, dan adiknya, Mohamad Hafiz, 20, tidak begitu cerah seperti insan lain hanya kerana mereka tergolong dalam kelompok orang kurang upaya (OKU).

Aziziey yang buta, pekak dan sawan belajar mengurut secara tradisional daripada neneknya, manakala Mohamad Hafiz yang buta, pernah mengikuti kursus refleksologi di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional (SMPKV) Indahpura.

Dua beradik ini seperti anak-anak lain ingin membantu ibu bapa, Rohani Ibrahim, 43, dan Ab. Rahman Ahmad, 46, menambah pendapatan keluarga dengan titik peluh sendiri.

Menurut Ab. Rahman, setakat ini hanya Mohamad Hafiz yang berpeluang menggunakan kemahirannya sebagai tukang urut di Azlan Foot Refleksologi, Batu Pahat, sejak sebulan lalu.

Sebagai bapa, Ab. Rahman sentiasa risau apabila mengenangkan nasib anak keduanya yang bekerja jauh dari keluarga.

"Nak buat macam mana, saya terpaksa lepaskan dia bekerja walaupun berat hati. Sayang kalau ilmu yang dia ada tidak digunakan.

"Kalau ada peluang bekerja di kawasan berhampiran, hati saya tidak perlu risau selalu," katanya terus terang.

Ab. Rahman yang ditemui di rumahnya di Flat Taman Sri Stulang di sini berkata, bagaimanapun anak sulungnya, Aziziey tidak mampu bekerja tanpa pemerhatian.

Menurutnya, disebabkan Aziziey buta dan pekak, dia tidak berani melepaskan anaknya bekerja di luar tanpa pengawasan.

Dia yang bekerja sebagai buruh bagi menanggung empat orang anak berkata, Aziziey menawarkan perkhidmatan urutan badan tetapi tidak mendapat sambutan.

"Saya ada tampal iklan memaklumkan perkhidmatan refleksologi dan urutan tradisional tetapi ia tidak membantu. Itulah kalau ada yang datang ke rumah, barulah Aziziey boleh mengurut.

"Aziziey ini banyak sangat penyakitnya. Saya berharap sangat kalau ada pihak yang sudi membantu Aziziey mendapatkan alat bantuan pendengaran agar hidupnya berubah sedikit," katanya.

Mereka yang ingin membantu dua beradik istimewa ini boleh menghubungi Ab. Rahman di talian 017-7241090.

No comments:

Post a Comment