Pages

Sunday, April 4, 2010

Robot 'Humanoid' SMTTJ jadi tumpuan

SEREMBAN 3 April - Robot 'Humanoid' yang dibangunkan oleh enam pelajar Sekolah Menengah Teknik Tuanku Ja'afar (SMTTJ) mendapat perhatian pada Bengkel Mega Ke arah Rakan Inovasi yang berlangsung di sekolah itu di sini hari ini.

Robot yang diterima dari Korea Selatan itu dengan dua unit berharga RM10,000 dibangunkan sejak setahun lalu untuk mengikut struktur dan kehendak dalam program yang dicipta dalam perisian komputer.

Enam pelajar yang terlibat dalam projek tersebut ialah Mohd. Ariff Shahrin, 16; Mohd. Farhan Azhar, 17; Muhammad Khair Khalid, 16; Aiman Hafiz Mohd. Salleh, 17; Syafiq Najib, 17 dan Shahir Ahmad Ghani, 17.

Kata Mohd. Farhan, projek pembangunan dua robot 'Humanoid' itu dibuat dengan kerjasama Politeknik Port Dickson, tetapi penstrukturan dan data dalam komputer dibuat sendiri oleh pelajar SMTTJ.

''Kita berbangga dengan robot 'Humanoid' ini kerana ia dibangunkan dengan dua sistem sensor, di mana boleh menghasilkan bunyi dan pada masa yang sama mengikut rentak dan kemahuan pengendali, sebagaimana datanya diprogramkan dalam komputer.

''Robot ini boleh melakukan apa sahaja dengan syarat data itu dimasukkan terlebih dahulu sebelum ia dapat menggerakkan robot berkenaan," katanya yang ditemui pada majlis pelancaran Bengkel Mega Ke arah Rakan Inovasi di SMTTJ hari ini.

Bengkel itu anjuran akhbar Utusan Malaysia dan Zull Design Autotronic Sdn. Bhd. Ia dirasmikan oleh Setiausaha Bahagian Inovasi dan Pengkomersialan Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Datin Wahidah Wong Abdullah.

Hadir sama Penolong Ketua Pengarang II Kumpulan Utusan, Ahmad Abdul Hamid dan Pengetua SMTTJ, Arshad Md. Yusof serta Pengarah Urusan Zull Design Autotronic Sdn. Bhd., Zulkifli Haron.

Mohd. Farhan yang turut mengikuti pembelajaran dalam kejuruteraan mekanikal di sekolah itu memberitahu, sebelum membangunkan robot berkenaan, kesemua pelajar itu telah menghadiri kursus tiga hari di Politeknik Port Dickson.

''Robot yang dibangunkan itu belum dipertontonkan lagi, sebaliknya masih menjadi bahan kajian sekolah ini," katanya.

Sementara itu, Aiman memberitahu, untuk menghasilkan data dalam komputer memerlukan penelitian, lebih-lebih lagi ia mencerminkan pergerakan spontan robot 'Humanoid' berkenaan.

''Untuk memastikan kelancaran robot itu, di mana memerlukan mesin berkenaan menendang bola dan bertepuk tangan pun memerlukan data dan kod berbeza bagi menghasilkannya.

''Ia memerlukan kesabaran yang tinggi," katanya yang turut menjadi peserta dalam bengkel hari ini.

No comments:

Post a Comment