Pages

Tuesday, April 6, 2010

Sistem pendidikan aliran agama Malaysia ke UNESCO

PARIS 5 April - Cadangan Malaysia dan empat negara Islam lain membawa usul mengenai pembangunan pendidikan formal aliran agama ke arus perdana global dalam mesyuarat Lembaga Eksekutif Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) di sini esok, akhirnya dipersetujui negara-negara maju dan Afrika yang sebelum itu membantah draf usul berkenaan.

Bagaimanapun, kelima-lima negara terlibat bersetuju menarik balik usul yang mengandungi perkataan 'madrasah' dan menyokong usul alternatif yang menggantikannya dengan perkataan 'inklusif' berikutan bantahan negara terlibat yang mengaitkan pendidikan madrasah dengan isu keganasan dan pelampau.

Selain Malaysia, negara Islam yang telah mengemukakan usul Pembangunan Pendidikan Moden, Berkualiti dan Madrasah kepada Pengerusi Lembaga Eksekutif UNESCO, Eleonora Mitrofanova ialah Afghanistan, Indonesia, Iraq dan Pakistan.

Ia turut disokong Arab Saudi, Brunei, Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Filipina, Jepun, Nigeria, Senegal dan Tanzania.

Malaysia dan Pakistan merupakan negara anggota Lembaga Eksekutif UNESCO yang turut dianggotai 56 negara lain.

Wakil Tetap Malaysia ke UNESCO, Datuk Kenneth J. Luis berkata, draf usul asal itu ditarik balik oleh Malaysia, Pakistan dan Indonesia pada Khamis lalu diikuti Afghanistan dan Iraq keesokannya dan bersetuju menyokong usul baru, Pembangunan Pendidikan Moden, Berkualiti dan Inklusif, yang akan dibentangkan oleh Saint Lucia dalam mesyuarat lembaga eksekutif bermula esok.

Menurutnya, walaupun usul alternatif itu tidak memasukkan perkataan madrasah, namun semua negara anggota bersetuju dan menerima bahawa pembangunan pendidikan formal aliran agama di negara-negara Islam bukan semata-mata mengajar pengetahuan ilmu Islam dan pengajian al-Quran dan ia perlu terus dibangunkan.

Tambahnya, Malaysia menerusi draf usul pertama itu telah menjelaskan bahawa pendidikan aliran agama di negara-negara Islam turut mengajar subjek-subjek aliran perdana seperti Sains dan Matematik.

"Kita berkompromi dengan usul alternatif itu selepas Saint Lucia yang mengetuai bantahan terhadap usul pertama memasukkan perkataan inklusif di dalamnya sekali gus mengakui pendidikan aliran Islam di Malaysia dan negara Islam lain bukan semata-mata mengajar al-Quran dan ilmu Islam sebaliknya turut mengandungi subjek aliran perdana.

"Dengan itu, negara-negara Barat dan Afrika kini lebih faham dan tidak lagi tersalah anggapan bahawa pendidikan aliran Islam sebagai tempat melahirkan pengganas atau hanya mengajar ilmu Islam," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menyambut ketibaan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di hotel penginapan beliau di sini hari ini.

Muhyiddin yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Charlers De Gaulle di sini pukul kira-kira 7 pagi ini (1 petang waktu Malaysia), buat kali pertama akan menghadiri mesyuarat Lembaga Eksekutif UNESCO yang berlangsung di ibu pejabatnya di sini esok dan Rabu.

Turut mengiringi beliau ialah isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.

Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pelajaran, Ali Abdul Ghani turut menyertai delegasi tersebut selain Ketua Pengarah Lembaga Pembangunan Perindustrian Malaysia (MIDA), Datuk Jalilah Baba.

Sementara itu, Kenneth berkata, Timbalan Perdana Menteri yang akan berucap sebagai pembahas pertama pada hari kedua mesyuarat lembaga tersebut akan menyentuh mengenai isu-isu pendidikan global dan berkongsi pengalaman Malaysia memajukan sistem pendidikan.

Menurutnya, beliau juga akan berkongsi pengalaman negara dalam melaksanakan program Pendidikan Untuk Semua (EFA) dan pembangunan pendidikan Malaysia yang kini berada di landasan yang betul untuk mencapai EFA pada 2015.

"Malaysia berharap negara-negara kurang membangun terutama di Afrika akan mencapai tahap EFA sekurang-kurangnya untuk pendidikan peringkat rendah.

"Negara-negara anggota UNESCO perlu memberi perhatian terhadap keperluan negara-negara kurang membangun untuk menyediakan 18 juta orang guru dan kemudahan asas sebelum mencapai EFA," katanya.

Menurut Kenneth, mesyuarat Lembaga Eksekutif UNESCO kali ini dijangka lebih banyak menyentuh mengenai pembangunan semula Haiti yang dilanda gempa bumi baru-baru ini dan mengakibatkan kemusnahan bangunan-bangunan institusi pendidikan. - Utusan

No comments:

Post a Comment