Pages

Saturday, April 10, 2010

'Anak saya dipaksa tukar pengakuan'

KUANTAN 10 April - "Anak saya dipaksa menukar pengakuan supaya menafikan dakwaannya dibuli oleh empat pelajar lelaki yang juga rakan sekelasnya."

Demikian tegas ibu mangsa buli Geng Kapak apabila pihak sekolah seolah-olah mahu menutup kes anaknya, Norizan Janal Abidi, 15, yang menjadi mangsa buli di Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Mahmud Mat, Pekan dekat sini, baru-baru ini.

Menurut Jelimah Abdullah, 40, dia kecewa kerana anak keempatnya itu bukan sahaja tidak mendapat pembelaan tetapi dituduh mereka-reka cerita pula.

"Saya sedih lihat dia menangis kerana tertekan. Sepatutnya sesi kaunseling yang dihadirinya akan membuatkan dia semakin tenang tetapi sebaliknya yang berlaku.

"Norizan memaklumkan kepada saya bahawa salah seorang pegawai yang terlibat dalam sesi kaunseling tersebut memaksanya supaya menafikan semua dakwaannya semata-mata mahu menjaga imej sekolah," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Khamis lalu akhbar melaporkan seorang pelajar perempuan cedera di muka dan punggung selepas dibuli sekumpulan pelajar lelaki yang menggelarkan diri mereka sebagai Geng Kapak.

Kejadian pada pukul 1 tengah hari itu menimpa Norizan pelajar tingkatan tiga sekolah tersebut selepas dia dikatakan enggan menyerahkan wang yang diminta oleh geng itu.

Tambah Jelimah, dia sendiri berjumpa dengan beberapa anggota polis dan bertanya mengenai perkembangan kes anaknya.

"Mereka (anggota polis) sendiri yang beritahu saya bahawa budak-budak lelaki tersebut telah mengaku mengasari anak saya dan mereka juga menyebut sebagai Geng Kapak kerana terpengaruh dengan televisyen.

"Justeru, apa yang saya harapkan ialah pihak sekolah dan Jabatan Pelajaran Negeri siasat perkara ini dengan adil dan telus.

"Jangan hanya kerana mahu jaga nama baik sekolah anak saya pula yang menjadi mangsa sehingga dituduh mereka-reka cerita," tegasnya.

Sementara itu, Pengarah Pelajaran Pahang, Datuk Abdul Aziz Abdul Latif berkata, Norizan mungkin dikenakan tindakan jika siasatan mendapati dia berbohong.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati Norizan tidak berasas kerana tiada kekerasan berlaku ke atasnya seperti yang dilaporkan sebelum ini.

"Bagaimanapun laporan siasatan tersebut telah dihantar ke pihak kementerian dan keputusannya akan diketahui sedikit masa lagi.

"Sekiranya keputusan daripada siasatan itu mendapati mangsa berbohong maka tindakan akan dikenakan ke atasnya kerana telah menjejaskan imej sekolah dengan dakwaan palsu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Anugerah Cemerlang 2010 di Sekolah Berasrama Penuh In tegrasi Kuantan di sini hari ini.

No comments:

Post a Comment