Pages

Tuesday, April 20, 2010

Sayangilah padang kita, jangan sewenangnya jadikan mangsa korban pembangunan

SAYA berasa janggal kalau ke sekolah yang tidak mempunyai padang.

Saya rasa kebanyakan daripada kita juga berperasaan sedemikian oleh kerana semasa kita bersekolah, padang merupakan sebahagian daripada sekolah.

Mungkin mereka yang belajar di bandar-bandar besar khususnya di Kuala Lumpur bersekolah yang tidak mempunyai padang.

Walaupun tidak dapat dibuktikan dengan data, tetapi adalah selamat sekiranya dikatakan bahawa padang di sekolah telah menurun jumlahnya.

Padang-padang di Kuala Lumpur juga memang sudah berkurangan akibat asakan pembangunan yang dilihat menjadi ukuran maju mundurnya negara.

Ketika saya bersekolah di tapak berhampiran dengan stesen bas Puduraya sekarang ini terdapat sebuah padang bola yang digunakan oleh Kelab Hong Chin.

Namun, padang itu sudah tidak ada lagi yang diikuti dengan ketiadaan pemain-pemain bola sepak yang mungkin menjadi pemain pasukan Kuala Lumpur.

Padang di sekolah menjadi korban kepada bangunan darjah atau kelas yang baru. Kalau tidakpun padang digunakan untuk membina makmal komputer.

Pendek kata padang merupakan penyelesaian yang paling mudah untuk menambah bangunan baru di sekolah-sekolah.

Semasa saya mula berkhidmat dengan kerajaan, terdapat satu garis panduan untuk membina bangunan-bangunan baru kerajaan termasuk sekolah.

Garis panduan ini dikenali sebagai standard & cost yang mengawal cara bangunan itu dibina serta bahan-bahan yang digunakan.

Oleh sebab itu, sampai sekarang kita boleh melihat bangunan kerajaan hampir serupa bentuknya seperti yang kita lihat pada kompleks pejabat kerajaan di Jalan Duta.

Oleh kerana panduan ini, maka kos untuk membina sekolah terpaksa dikawal dan jalan yang paling mudah ialah membina bangunan baru di atas padang.

Ia lebih murah dibandingkan dengan bangunan baru dibina di atas bangunan yang sedia ada.

Maknanya kalau pembuat dasar memilih untuk menambah ruang baru secara menegak, maka kosnya akan menjadi mahal dibandingkan dengan menggunakan ruang yang kosong.

Atau pun kosnya akan bertambah kalau tapak yang baru dibeli untuk menyelamatkan padang sekolah.

Kita mungkin dapat menyelamatkan wang ringgit dengan mengorbankan padang-padang di sekolah atau di tempat-tempat yang lain.

Namun, kita berkemungkinan besar akan menanggung kos yang lebih tinggi akibat tiadanya padang di sekolah atau di tempat-tempat lain untuk remaja khususnya beriadah atau bersukan.

Kos menyelenggara pusat serenti, menangani kerenah mat rempit serta gejala sosial yang lain adalah lebih mahal perlu ditanggung dalam jangka panjang.

Saya melihat bahawa kempen 'Sayangilah dan Selamatkanlah Padang Kita' perlu menjadi slogan sekurang-kurangnya dua kementerian iaitu Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah supaya padang-padang dipelihara dan ditambah di bandar-bandar, di kawasan perumahan dan di kampung-kampung juga.

Orang kampung juga perlu bersukan dan beriadah khususnya bagi anak-anak muda.

Bagi Kementerian Pelajaran pula satu dasar yang tegas perlulah dimaktubkan supaya padang yang ada mesti dipelihara.

Bangunan yang baru perlu dibina secara menegak atau mencari tapak baru yang berdekatan tanpa mengorbankan padang.

Dasar 1 Murid 1 Sukan yang akan dilaksanakan mulai 2011 menghadapi masalah pada sebilangan sekolah oleh kerana ketiadaan padang.

Walaupun dasar ini masih boleh dilaksanakan tetapi memerlukan inisiatif yang berkesan daripada Pengetua atau Guru Besar.

No comments:

Post a Comment