Pages

Tuesday, April 20, 2010

Angkasa edar Utusan Malaysia di 1,828 koperasi sekolah

KUALA LUMPUR 19 April - Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) mengedarkan akhbar Utusan Malaysia pada setiap hari persekolahan di 1,828 koperasi sekolah yang menjadi ahlinya di seluruh negara.

Usaha itu dilakukan bagi menjayakan program Akhbar@Sekolah yang akan dilancarkan secara rasmi pada Hari Koperasi Sekolah, 28 Jun ini oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran.

Timbalan Yang Dipertua Angkasa, Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, menerusi program itu, pihak Angkasa akan mengedarkan minimum 30 naskhah akhbar tersebut kepada setiap koperasi terbabit sepanjang sesi persekolahan.

Menurutnya, program tersebut adalah kerjasama pihaknya dengan Utusan Malaysia dan Lestari Utama Sdn. Bhd serta mendapat sokongan Kementerian Pelajaran.

''Objektif program ini adalah untuk menggalakkan minat keusahawanan pelajar melalui jualan akhbar selain mempertingkatkan perolehan koperasi sekolah.

''Pihak kami juga harap melalui program Akhbar@Sekolah ini, penggunaan tulisan jawi dapat ditingkatkan di kalangan pelajar dengan adanya sisipan akhbar Utusan Melayu yang diterbitkan setiap Isnin," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis taklimat Program Koperasi Sekolah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2010 di sini hari ini.

Hadir sama, Naib Presiden Angkasa, Armi Zainudin, Pengerusi Perhubungan Angkasa Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Ismail Nordin, wakil Kementerian Pelajaran, Kamaruddin Ismail serta Ketua Pegawai Eksekutif Lestari Utama Sdn. Bhd, Ishak Hamzah.

Sementara itu, Abdul Fattah berharap, koperasi sekolah di seluruh negara dapat mempelbagaikan aktiviti mereka bagi meningkatkan perolehan koperasi masing-masing.

''Koperasi sekolah harus melihat potensi mereka untuk meningkat maju dalam perniagaan.

''Kita mahu koperasi sekolah memperbanyakkan aktiviti dan mendedahkan pelajar kepada aspek keusahawanan," katanya.

Dalam pada itu, Armi berkata, pihaknya merancang beberapa program bagi mempergiatkan aktiviti koperasi.

Katanya, aktiviti yang dirancang termasuk pertandingan koperasi sekolah, pelancongan koperasi sekolah serta projek pembudayaan koperasi sekolah.

''Hasrat kami dengan aktiviti sebegini, pelajar dapat memperoleh pengalaman yang berguna untuk menjadi seorang usahawan,'' katanya.

No comments:

Post a Comment