Pages

Friday, April 9, 2010

Buli: Majlis permuafakatan jadi kecoh

PEKAN 8 April - Majlis permuafakatan yang bertujuan menyelesaikan kes buli membabitkan seorang pelajar perempuan tingkatan tiga di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Mahmud Mat di sini bertukar menjadi tegang ekoran pihak terbabit saling tuduh-menuduh.

Suasana menjadi semakin panas apabila ibu bapa salah seorang daripada empat pelajar lelaki yang dikatakan membuli Norizan Janal Abidi, 15, tidak berpuas hati atas tindakan ibu mangsa yang mendedahkan kes tersebut kepada media dan polis.

Kekecohan itu sekali gus menyebabkan majlis permuafakatan membabitkan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), Jemaah Nazir dari Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), persatuan ibu bapa dan guru (PIBG), polis, pihak sekolah dan ibu bapa pelajar terbabit yang sepatutnya berakhir dengan perdamaian menjadi sebaliknya.

Dalam kekecohan itu, ibu bapa salah seorang ahli kumpulan 'Geng Kapak' menyalahkan ibu mangsa, Jelimah Abdullah, 40, yang memperbesar-besarkan isu tersebut kepada media dan polis.

Jelimah bagaimanapun mempertahankan dakwaannya dan tidak berhasrat memperbesar-besarkan isu tersebut kerana tujuan sebenarnya adalah untuk menjamin keselamatan anaknya di sekolah.

Dia mendakwa, anaknya semakin tertekan selepas menghadiri sesi kaunseling apabila pihak sekolah dan PPD seolah-olah menuduhnya berbohong dalam isu berkenaan.

Ketua Sektor Pembangunan Kemanusiaan JPN, Jaafar Idris pula berkata, pihaknya mengakui berlaku salah faham sehingga menjejaskan majlis permuafakatan yang dirancang itu.

"Kes ini akan disiasat dengan segera sebelum sebarang tindakan diambil," katanya.

Menurut Jaafar, keempat-empat pelajar yang didakwa membuli mangsa telah dibawa ke balai polis untuk diambil keterangan masing-masing.

"Mangsa pula telah menjalani sesi kaunseling bersama pihak sekolah dan PPD," jelasnya.

Beliau menambah, PPD dan pihak sekolah diarah menjalankan siasatan bagi menyiapkan laporan terperinci mengenai kes tersebut dalam tempoh seminggu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Pekan, Supritendan Yahya Othman berkata, keempat-empat pelajar lelaki terbabit telah dipanggil untuk diambil keterangan.

No comments:

Post a Comment