Pages

Tuesday, April 20, 2010

RM2j mantapkan pendidikan di Sibu

SIBU 19 April - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, usaha memantapkan sistem pendidikan di bandar ini akan diteruskan menerusi peruntukan RM2 juta bagi meningkatkan prasarana empat sekolah rendah di sini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, usaha yang sebelum ini dilakukan mendiang Datuk Robert Lau Hoi Chew itu membabitkan kerja menaik taraf serta memperbesarkan Sekolah Kebangsaan (SK) Hua Hin, SK St. Mary, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Tiong Hin dan SJKC Uk Daih.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran menjelaskan, pegawai dari kementerian akan meninjau empat sekolah berkenaan dalam tempoh terdekat sebelum kerja meningkatkan kemudahan dilakukan dalam tempoh empat bulan.

"Sebelum ini saya telah mengumumkan senarai 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) namun tiada sekolah dari Sabah dan Sarawak berjaya tersenarai kerana kriteria yang ditetapkan adalah sangat tinggi di mana orang ramai perlu faham bahawa SBT hanya sekolah harian biasa," katanya di sini malam ini.

Beliau berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat yang turut dihadiri Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam dan Tan Sri Alfred Jabu Numpang.

Turut hadir, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas dan Menteri Perumahan dan Pembangunan Bandar, Datuk Seri Abang Johari Tun Openg.

Dalam pada itu, Muhyiddin memberitahu, Sabah dan Sarawak akan mendapat perhatian istimewa dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) yang sedang memasuki peringkat akhir kajian dan dibentangkan di Dewan Rakyat tidak lama lagi.

Kata Timbalan Perdana Menteri, semua projek itu akan tertumpu kepada usaha meningkatkan kemudahan asas di kawasan pedalaman kedua-dua negeri berkenaan supaya dapat dilakukan dalam tempoh lima tahun.

Selain itu, katanya, peruntukan berjumlah RM400 juta bagi pembinaan projek tebatan banjir di Sarawak dijangka dimasukkan ke dalam RMK-10 dan sekiranya ia tidak dapat disiapkan, projek berkenaan akan dibawa ke RMK-11.

"Setakat ini, projek tebatan banjir berjumlah RM200 juta telah dilaksanakan di seluruh negeri ini membabitkan beberapa bandar utama termasuk di Kuching dan Sibu," kata beliau.

Dalam perkembangan lain, Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden UMNO menyifatkan pilihan raya kecil di Parlimen Sibu nanti sama pentingnya dengan Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor pada 25 April ini.

Namun, ujarnya, buat masa ini tumpuan akan diberi kepada Hulu Selangor sebelum beliau sendiri mengetuai jentera BN menghadapi Pilihan Raya Kecil Parlimen Sibu nanti.

"Pembangkang akan berterusan membuat pelbagai dakwaan bagi memburukkan Barisan Nasional di Sibu namun saya yakin pengundi di sini terus menyokong kita," katanya.

No comments:

Post a Comment